توجه توجه : ***کافی شاپ هتل دیبا افتتاح شد *** برای مسافرین محترم هتل تخفیف ویژه ای در نظر گرفته شده است.

چهار محال و بختیاری سرزمین آبشارهای مینیاتوری

آبشارگردی در چهار محال و بختیاری

برای مسافران دیدن آبشارهای خروشان و بهره بردن از فضای دل انگیز اطراف آن، یکی از جذاب ترین فرصت های گردشگری و طبیعت گردی بوده که خوشبختانه این دیار برف و سبزی، از  نعمت پر آبی در سرزمین خشک و نیمه بیابانی ایران همچون لرستان و کردستان دیدنی برخوردار است. به چهار محال و بختیاری، سرزمین آبشارهای مینیاتوری گفته می شود. چند مقصد آبشار  گردی مهم این استان را برای شما که قصد سفر نوروز و بهاری به این استان جذاب را دارید در ادامه معرفی می کنیم:

 منطقه چهارمحال و بختیاری به علت کوهستان‌های بلند و ارتفاعات برف‌گیر، در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شوند و کوه‌های مرتفع این منطقه، کانون ذخیره آب‌های روان دایمی و سرچشمه شبکه آب‌های جاری استان هستند.

آبشارهای شیخ علیخان، آتشگاه و گاهکده لردگان، دره عشق، کردی سبزه کوه، تونل اول کوهرنگ، زردلیمه، آبشارهای بهشت‌آباد و لندی از جمله مهم‌ترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری هستند که از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می‌آیند.

طبیعت سحرآمیز چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه های گردشگری زیادی است اما در این میان، آبشار شیخ علیخان از بدیع‌ترین مناظر دل انگیز این استان محسوب می شود، در ده کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در ۱۰۵ کیلومتری از مرکز استان واقع در روستای شیخ‌علیخان آبشار زیبایی به همین نام جریان دارد که تن رنجور، از خستگی راه را رمق  تازه می‌بخشد؛ آب از ارتقاع یک تنگه جاری شده و با خود نسیم سردی را در ورودی روستای شیخ علیخان در پیش روی رهگذران و گردشگران قرار داده و با زبان بی‌زبانی از هر تازه واردی میهمان نوازی می‌کند.

آبشار سبزکوه(کرودیکن)، (‌تنگ زندان)، این آبشار در ۳۰ کیلومتری شهر ناغان و ۷۷ کیلومتری شلمزار مرکز شهرستان کیار  قرار دارد و در بین مردم منطقه آبشار دودی یا «کــرودیکن» معروف است، این آبشار در  مجموعه زیبا سبزکوه قرار دارد و مسیر آن از طریق کره‌بس و روستای دره عشق است، ارتفاع آن بسیار بلند و منظره‌ آن بسیار دیدنی و جالب است.

در منطقه‌ سبزکوه آبشارهای دیگری نیز وجود دارد که هم ارتفاع قابل توجهی دارند و هم آب قابل توجهی از آن‌ها سرازیـر می‌شود، از جمله  این آبشارها می‌توان به آبشار قزل اشاره کرد، آبشار ۱۰۰ متری تنگ زندان سبزکوه با هشت آبشار کوچک در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه قراردارد.

آبشار گاهکده لردگان را باید به عنوان یکی از مفرح‌ترین مکان‌های گردشگری استان معرفی کرد که به لحاظ نبود راه مناسب، بیشتر مورد بازدید تورهای طبیعت گرد و علاقمندان به ورزش کوهنوردی و پیاده روی قرار می‌گیرد.

گردشگران و دوستداران جلوه‌های بدیع طبیعت پس از گذشت ۵۵ کیلومتر از مرکز لردگان از میان جنگل‌های پراکنده بلوط، کوه‌های پرشیب و بلندی اطراف رودخانه خرسان به این آبشار با چشم‌انداز زیبا می‌رسند، فاصله ۴۵ کیلومتری لردگان تا روستای طلایه در مسیر این آبشار آسفالت است و مسیر ۱۰ کیلومتری روستای طلایه به روستای ده‌گه و آبشار گاهکده خاکی است، آبشار در دره‌ای زیبا و پوشیده از درختان تنومند گردو و بلوط درمجاورت رودخانه خرسان واقع شده است.

تاریخ: 1397/04/11
بازدید: 588

غذاهای محلی از بام ایران

استانها > چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-کمتر کودک چهارمحالی است که در حال حاضر نام غذاهایی همچون«کله جوش» و« اماج»برایش مفهومی داشته باشد، اما غذاهایی همچون فلافل؛ پیتزا، سوسیس و... برایش لذتبخش ترین غذاها به شمار می روند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوچک و عشایری کشور است که در مرتفع ترین نقطه زاگرس قرار دارد.

این استان با پیشینه تاریخی، دارای فرهنگی غنی با سنت های خاص و ویژه است. شرایط سخت زندگی در ارتفاعات زاگرس و مقابله با سرمای طاقت فرسای این استان، وجود گیاهان متنوع در مراتع و وابستگی به دامپروری در طول تاریخ زمینه طبخ انواع غذاهای سنتی و خاص را در این استان فراهم کرده است.

چهارمحال و بختیاری دارای غذاهای محلی و سنتی مختص استان است که بسیاری از آنها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند.

 

تغذیه از دیرباز در فرهنگ چهارمحالی ها از ارزش بسیاری بالایی برخودار بوده چرا که زندگی در گذشته این استان نیازمند قدرت بدنی بالا بوده است. سختی کار در گذشته و تحمل سرمای طاقت فرسا در این استان نیازمند تغذیه ای متفاوت با دیگر نقاط کشور بوده است.

کراپ‌شده - چهارمحال

غذاهای محلی همچون کله جوش، روغن حیوانی با عسل و شیره، پرورد دوغ، اُماج و... غذاهایی هستند که مختص استان چهارمحال و بختیاری بوده و ارزش غذایی بسار بالایی دارند.

مردان قدیم این استان با بهره گیری از این غذاها شغل های سخت و طاقت فرسا را به راحتی انجام می دادند و سلامت آنها در طول عمر،حفظ می شد.

به عنوان مثال کال جوش یا کله‌جوش یکی از غذای چهارمحال و بختیاری است که مردم این استان برای استحکام استخوان های بدن مصرف می کردند.

برای پختن آن ابتدا کشک را می‌سایند و در آب ریخته و حرارت می‌دهند. سپس در ظرف دیگری پیاز سرخ می‌کنند و سپس پیازهای خردشده را به همراه مغزها از جمله گردو و و بادام درون کشک حرارت داده‌شده ‌ریخته و غذا را آماده می‌کنند.

پرورد دوغ غذای محلی دیگری از استان چهارمحال و بختیاری است که این غذا شامل سبزی(گیاهان کوهستانی)، برنج، دوغ، آرد و پیازداغ است. سبزی را بعد از شستن و خرد کردن می‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می‌کنند بعد که برنج پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می‌افزایند تا آب آش به‌صورت غلیظ درآید و پیازداغ را هم اضافه می‌کنند.

مصرف روغن حیوانی که از کره بز و گوسفند گرفته می شود و با عسل و یا شیره مخلوط می شود یکی از غذاهای متداول عشایر در این منطقه بوده است. مصرف این غذا به علت انرژی بسیار بالا و همچنین ایجاد گرمای نهان در بدن در زمستان ها در این استان بسیار متداول بوده است.

در حال حاضر کمتر بانوی چهارمحالی اقدام به پختن و تهیه غذاهای بومی و محلی این استان می کند و هم اکنون غذاهای جدید و فست فودها جای این غذاها را گرفته اند.

توسعه فضای مجازی و آموزش غذاهای جدید، تبلیغات گسترده فست فودها، پخش برنامه های آموزشی غذا در تلویزیون، محبوب بودن فست فودها در بین کودکان و ... موجب شده است که غذاهای بومی و محلی از فهرست پخت و پز بانوان چهارمحالی در این استان خارج شود.

در گذشته نان محلی که شرایط تهیه آن کاملا طبیعی بوده است، مصرف روزانه مردم این استان بوده است و از طرفی پختن نان در خانه یکی از مهمترین وظایف بانوی چهارمحالی به شمار می رفت.

در حال حاضر در نقاط مختلف استان انواع نان های مختلف جوامع دیگر پخته می شود و دیگری خبری از تنور و پخت نان محلی در خانه ها نیست.

توسعه فست فودها در شهرها و حتی روستاها بیانگر این است که مردم استقبال خوبی از این واحد های تولید غذا دارند چرا که روز به روز تعداد آنها در حال افزایش استتوسعه فست فودها در شهرها و حتی روستاها بیانگر این است که مردم استقبال خوبی از این واحدهای تولید غذا دارند چرا که روز به روز تعداد آنها در حال افزایش است.

به عنوان مثال در خیابان آیت الله کاشانی شهرکرد، در سال گذشته یک واحد تهیه و فروش فلافل فعالیت خود را آغاز کرد و به علت استقبال مردم هم اکنون بسیاری از مغازه های این خیابان به تهیه و فروش فلافل پرداخته اند.

بسیاری از کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند که سلامت انسان در پی تغذیه مناسب و داشتن تحرک مناسب حفظ می شود.

یکی از بانوان چهارمحالی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کودکان امروزی با کودکان گذشته بسیار متفاوت شده اند و تغذیه این کودکان از دغدغه های اصلی خانواده ها است.

منافیان تاکید کرد: هم اکنون کودکان بسیاری از غذاها را نمی خورند و مادران به اجبار غذاهایی مطابق میل کودکان تهیه کنند که این غذاها بیشتر در بخش غذاهای سرخ کردنی و فست فودها قرار می گیرند.

وی بیان کرد:  کودک ۱۰ ساله من باید حتما غذاهایی که مورد میلش است را بخورد اگر این طور نشود اصلا غذا نمی خورد. بسیاری مواقع پیش آمده است که من برای کل اعضای خانواده یک غذای محلی را پخته ام و از طرفی مجبور شده ام برای کودکم از بیرون غذای آماده تهیه کنم.

تغذیه نامناسب می تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد

کارشناش ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سلامتی بهترین نعمت خداوند به شمار می رود که حفظ این سلامتی بر عهده خود انسان است.

فاطمه موسوی گفت: بدن انسان نیازمند انرژی است و انرژی بدن از تغذیه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: تغذیه نامناسب می تواند سلامتی انسان را به خطر انداخته و کاری با انسان بکند که تا آخر عمر در رنج و عذاب باشد.

وی بیان کرد: در گذشته تغذیه های انسان بسیار سالم بوده و انسان ها با بهره گیری از این غذاها همیشه سالم و سرحال بوده اند اما هم اکنون تغذیه نامناسب در برخی خانواده ها موجب شده است که سلامت بسیاری از افراد ابه خطر بیفتد و دچار بیماری های مختلف همچون چربی، دیابت، پوکی استخوان، فشار خون و... شوند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در گذشته کمتر کسی از تغذیه دچار بیماری می شد اما در حال حاضر بیشتر بیماری ها در پی تغذیه نامناسب و بهره گیری از مواد غذایی بی ارزش ایجاد بروز می کنند.

وی با اشاره به اینکه غذاهای چرب و فست فودها جای غذاهای سالم و بومی محلی گذشته را گرفته است، عنوان کرد: فرهنگ بهره گیری از غذاهایی که سریع آماده می شوند فرهنگی نادرست است که در اروپا رواج پیدا کرد.

وی بیان کرد: هم اکنون خود اروپایی ها به دنبال تغییر فرهنگ خود هستند و می خواهند اسلو فودها(غذاهایی که برای پختن آنها زمان زیادی طول می کشد) را جایگزین فست فودها کنند.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: متاسفانه فرهنگ فست فودها در کشور ما روز به روز در حال گسترش است.

کله جوش، انواع آش ها و... از مهمترین غذاهایی بوده اند در این استان پخته می شدند و هم اکنون خبری از این غذاهای با ارزش نیستوی با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری دیگر خبری از غذاهای بومی و محلی با ارزش عذایی بالا نیست، عنوان کرد: کله جوش، انواع آش ها و... از مهمترین غذاهایی بوده اند در این استان پخته می شدند و هم اکنون خبری از این غذاهای با ارزش نیست.

موسوی گفت: طی بررسی های انجام شده در بسیاری از خانواده های چهارمحالی، پختن غذاهای جدید از جمله لازانیا، ماکارونی، سوسیس، پیتزا، اسنک و... مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد:  از طرفی بررسی ها نشان می دهد که برخی نوجوانان به واسطه بهره گیری بالا از غذاهای چرب دچار مریضی کبد چرب در سنین پایین شده اند.

کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: خانواده ها باید در لیست پخت و پز غذای هفتگی خود تجدید نظر کنند و محلی برای غذاهای طبیعی و سالم و بومی باز کنند.

تاریخ: 1396/12/04
بازدید: 2140

پیشینه‌ی تاریخی سرزمین بختیاری

 

پیشینه‌ی تاریخی سرزمین بختیاری

پیشینه‌ی تاریخی سرزمین بختیاری

دکتر عزت اله عبدالهی نوروزی


گروه جامعه: سرزمین بختیاری با توجه به مختصات جغرافیایی، پایگاه تمدن‌های کهنی از جمله تمدن عیلامی بوده است و اندکی پس از آن پارسوماش (مسجدسلیمان کنونی) در سرزمین بختیاری به عنوان خاستگاه اولیه تمدن هخامنشی، یکی از با اهمیت‌ترین مناطق جهان آن روز به شمار می‌رفت. وجود آثار باقی مانده از این تمدن‌های کهن و همچنین علاوه بر آن کشف آثاری از انسان دورة ماقبل تاریخ در غاری در تنگ پبده (در این مکان غاری وجود دارد که در سال 1949 م برای اولین بار رومن گیرشمن بقایای انسان ماقبل تاریخ را در آن کشف کرده) در کوه‌های بختیاری واقع در شمال شرقی شوشتر نشان دهندة وجود حیات و تمدن دیرینه در این سرزمین اس

سرزمین بختیاری پایگاه تمدن عیلام
مدن عیلام، یکی از چهار تمدن دنیای قدیم ـ یعنی آکاد در شمال، سوبارو در شرق، آمورو در غرب و عیلام در جنوب محسوب می‌شده است. کشور عیلام شامل استان‌های خوزستان کنونی، لرستان امروزی، ایلام کنونی و سرزمین بختیاری بوده است. شهر شوش به عنوان پایتخت عیلام شناخته می‌شد. سیماش (شمال و شمال شرقی دشت خوزستان) ، آنزان یا انشان (نواحی شرقی و جنوب شرقی مال امیر بختیاری) و پارسوماش (مسجد سلیمان امروزی) نیز از جمله ایالت‌های مهم کشور عیلام به شمار می‌آمدند.

پس سرزمین بختیاری قسمت مهمی از حکومت عیلام به شمار می‌رفت. در پی کاوش‌های باستان شناسی که در مناطقی مثل شوش و مالمیر صورت گرفته چندین بت کشف شده که اکنون در موزة لوور پاریس نگهداری می‌شوند. اگرچه آئین عیلامی‌ها هنوز به درستی شناخته شده نیست ولی می‌بایست مبتنی بر پرستش خدایان متعدد بوده باشد. اطلاعات حاصل از کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که دین عیلامی‌ها در طی زمان دچار تغییراتی شده است. در هزارة سوم ق. م. که مبانی مادر سالاری همچنان در جامعه وجود داشت، الهه‌های مادر خدایان در رأس خدایان عیلام پرستش می‌شدند. از جمله الهه «پرتی» که محل پرستش او در کوه‌های شرقی انشان بود. 

پس از سپری شدن این دوره، بزرگترین خدایی که مورد پرستش قرار می‌گرفت، شوشیناک بود. عیلامی‌ها بعد از شوشیناک به شش خدا و پس از آنها به گروهی از ارواح معتقد بودند و هر کدام از ارواح را خدای جائی می‌دانستند. نقوش اشکفت سلمان مربوط به دورة عیلامی حرکت دسته‌هایی را برای انجام مراسم مذهبی نشان می‌دهد که البته تصویر رب النوع نقر نشده است. محمد علی امام اهوازی این مسأله را دلیل بر نوعی تغییر در عقاید مذهبی می‌داند. 

آثار باقی مانده از دورة عیلامی‌ها در سرزمین بختیاری
-اشکفت سلمان
از جمله نقش برجسته‌های باقی مانده از دوره عیلامی، نقش برجسته «اشکفت سلمان» است که مربوط به «هَنَّ» ( (Hanna از امرای تابع عیلامی‌ها در قرن هشتم قبل از میلاد است. این مکان در سه کیلومتری جنوب غربی شهر ایذه کنونی قرار دارد. اشکفت در زبان مردم بختیاری به معنی قطعه سنگ‌هایی است که در کوهستان‌ها به طور طبیعی به صورت اطاقی درآمده باشد به گونه‌ای که بتوان در باد و باران در آن جای گرفت. ایرج افشار از این مکان با عنوان اشکفت سلمان نام برده است و قدمت این نامگذاری را نیز بیش از صد سال نمی‌داند، در حالیکه بیشتر منابع از آن با عنوان اشکفت سلمان نام برده‌اند. 

روبروی مجموعه اشکفت سلمان در سمت راست، دو نقش نیم رخ برجسته که در درون دو چهارگوش مقعر حجاری شده‌اند، وجود دارد. نقش اول مرکب از تصویر سه شخص است که پشت سر هم در یک ردیف ایستاده‌اند و رو به شرق نگاه می‌کنند، آتشدانی فروزان در جلوی آنها است که بلندی آن تا زانوان آنها بیشتر نیست. در لوحة دوم که به فاصله چند متر از لوحه اول و بر سطح قطعه سنگی دیگر حجاری شده دو نقش وجود دارد که یکی از آنها نقش مردی و دیگر نقش زنی است. 

اما در شرق این دو لوحه، اشکفت بزرگ یعنی سایه بان خمیده کوه قرار دارد که در زیر آن بر روی بدنه کوه یک کتیبه مستطیل شکل خط میخی و چند نقش حجاری شده و در زیر این کتیبه که در ارتفاعی قرار دارد، محل نشستن و تختگاه و یا انجام مراسمی بوده است. در بین سفرنامه‌های اروپائیان نیز اشاراتی به این مکان شده است. لایارد در سفرنامة خود می‌نویسد: «سلمان لَـلِه و معلم علی (ع) ، جانشین و داماد «محمد» (ص) پیغمبر اسلام بوده است. لرها عقیده دارند که سلمان یکی از اعضاء فرقه علی اللهی (یکی از فرق متعددی که معتقد به الوهیت بشر و تجسم خدا به صورت انسان می‌باشد) در این محل مدفون است و به همین خاطر احترام زیادی برای این مکان قائل می‌باشند.»

اگر چه اظهار نظر لایارد درباره مقام للگی و معلمی سلمان در قبال حضرت علی (ع) را به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت، زیرا حضرت علی (ع) از همان دوران کودکی تنها تحت تعلیم و‌تربیت خود پیامبر اکرم (ص) بودهاند و در زمان حضور سلمان در نزد پیامبر (ص) نیز ایشان (حضرت علی (ع) ) در شرایطی نبودند که محتاج آموزش دیدن از سوی سلمان باشند و همینطور بر اساس تحقیقات به عمل آمده، هیچگونه گرایش‌های علی اللهی در بین لرها دیده نمی‌شود و برداشت لایارد از این مسأله به کلی اشتباه بوده است، اما در هر حال این برداشت نشان دهنده باورهایی خاص در مورد شخصیت حضرت علی (ع) در بین لرهای بختیاری است. 

- زیگورات چغازنبیل
زیگورات چغازنبیل معبدی است که در نیمه قرن سیزده قبل از میلاد توسط «اونتاش گال» یا به نقلی «اونتاش هومبان» پادشاه عیلام ساخته شده است. این معبد که بزرگترین و قدیمی‌ترین اثر معماری ایران به شمار می‌رود، در جائی بین شوش و هفت تپه از یک طرف و شوشتر از طرف دیگر قرار دارد. در سال‌های اخیر کاوش‌های جدیدی در این منطقه و تپه‌های اطراف معبد صورت گرفته است. جمعی از کاوشگران عیلام شناس معتقدند که این معبد، معبد بزرگی برای پرستش رب النوع اینشوشیناک بوده است، اما برخی دیگر از محققین، بنای این معبد را اختصاص به پرستش الهه‌ی «گال» دانسته‌اند و گال رب النوع حفاظت شاهان بوده است. 

معبد مذکور در 5 طبقه ساخته شده است. باستان شناسان هنگام خاکبرداری معبد و ناحیه مقدس، چند ردیف مسقّف، زیارتگاه، نمازخانه و میادینی که سطح آنها به دقت با آجر مفروش شده است، پیدا کردند. در گوشه شمالی زیگورات سه معبد که وقف رب‌النوع «گال» و رب النوع «ایش کارات» و رب النوع «کیریرشا» که رب النوع مادر نامیده می‌شده است بدست آمده است. شناسایی این معابد از روی آجرهای کتیبه داری که به نام این خدایان است صورت گرفته است. در طبقه پائین که محل مقدس نامیده شده چهارده غرفه‌ی عبادت کشف گردیده که درگروه‌های سه یا چهارتائی نزدیک یکدیگر قرار گرفته‌اند. این غرفه‌ها نیز همگی دارای قربانگاه و صفه‌ی نذورات بوده‌اند. 

نقوش برجسته کول فره
نقوش برجسته کول فره نیز از جمله آثار باقی مانده از دوره عیلامی و مربوط به هَنَّ از امرای تابع عیلامی‌هاست. در این منطقه 5 نقش برجسته وجود دارد. نقش اصلی، نقش تشریفات مذهبی مربوط به پادشاه (حانی) را نشان می‌دهد. وی در میان نقش برجسته قرار گرفته و پشت سر او وزیر (شورترور) و شخص دیگری که هویتش معلوم نیست یکی بالای سر دیگری نشان داده شده است. در جلوی مجلس دو نقش دیگر در سنگ کنده شده است. کتیبه‌ای که روی این نقش و گاهی درون آن می‌باشد حاکی از این است که این نقش از زبان پادشاه شوتروک ناخونته دوم است. در مجاورت همین نقش چهار نقش برجسته دیگر روی تخته سنگ‌هایی وجود دارند که از کوه جدا شده‌اند. این نقوش تا حدودی خراب شده‌اند و حتی بسیاری از آنها محو شده‌اند. موضوع این نقوش مجالس مربوط به عبادت یا قربانی برای خدایان است. ترجمه خطوط میخی این نقوش، شرح چگونگی ساختمان معبد و کارهای مربوط به آن است. (ضمیمه (2) ) 

حجاری کورنگون
حجاری کورنگون در کوه‌های بختیاری نیز یکی دیگر از نقوشی است که از دوره عیلامی باقی مانده است (قرن 15 تا 11 ق. م) . این نقش دارای تصویر یک خدا و یک الهه و تعداد زیادی پرستشگر است. 

سرزمین بختیاری خاستگاه اولیه تمدن هخامنشی
همزمان با افول تدریجی قدرت حکومت عیلام در سرزمین بختیاری، حکومت دیگری در این سرزمین در حال رشد بود. و آن حکومت هخامنشی بود که شاخه‌ای از آن در سرزمین پارسه ـ فارس کنونی ـ به فرمانروایی آریارمنه و شاخه دیگر آن در ناحیه پارسوماش (مسجد سلیمان کنونی) به فرمانروایی کوروش فرزند چیش پیش برقرار شد. پس از چندین سال سرانجام جانشینان آریارمنه نیز به صورت دست نشاندگان پادشاهان هخامنشی پارسوماش درآمدند. کورش بزرگ فرزند کمبوجیه اول پادشاه پارسوماش توانست با گسترش فتوحات خود و تسلط یافتن بر تمدن‌های بزرگی مثل عیلام و بابل، امپراتوری هخامنشی را تشکیل دهد. به اینگونه می‌بینیم که ناحیه پارسوماش واقع در سرزمین بختیاری خاستگاه اولیه سلسله هخامنشی بوده است. 

احترام به نیروهای طبیعت و در رأس آنها اهورا مزدا از اعتقادات خاص پارسیان دوره هخامنشی بوده اشاره به پرستش اهورا مزدا که به عنوان خدای بزرگ و آفریدگار همه از او یاد می‌شود در کتیبه‌های داریوش مکرر به چشم می‌خورد ولی در کتیبه‌های پادشاهان بعد (اردشیر دوم) از ایزدان دیگری همراه با اهورا مزدا یاد شده که مهمترین آنها عبارتند از مهر و آناهید (ناهید، در اوستا صفت فرشته‌ای مونث که نگهبان آب است) . اردشیر دوم برای ایزد آناهید معابد متعدد در شوش، همدان و بابل بنا کرد. احتمالاً در این زمان آمیخته‌ای از مذهب قدیم عیلام به همراه مزدا پرستی وجود داشته است. دین زرتشت نیز به تدریج در حال توسعه یافتن بود. 

آثار باقی مانده از دوره هخامنشی در سرزمین بختیاری (خوزستان) 
- کاخ آپادانا
آپادانا ناحیه‌ای است در جهت جنوب شرقی در شوش که قصر زمستانی سلاطین بزرگ هخامنشی به خصوص خشایارشا و اردشیر بوده است. این کاخ در حدود سالهای 518-512 ق. م به فرمان داریوش بزرگ هخامنشی بنا شده است. پس از داریوش، خشایارشا و اردشیر دوم و اردشیر سوم در تکمیل این پایتخت زمستانی اقدام نمودند. در اراضی اطراف شوش آثار زیادی از ادوار مختلف تاریخ ایران پیدا شده که از آن جمله آثار زیادی از دورة هخامنشی است. 

بر روی زیر ستونی که از زمان اردشیر دوم بدست آمده، این مطلب عنوان شده: «من اردشیر، شاه بزرگ، شاه شاهان. . . گوید: این آپادانا را نیای بزرگ من داریوش بنا کرد. بعد در زمان نیای من اردشیر این بسوخت. به فضل اهورا مزدا و میترا، من این آپادانا را ساختم. . .». زیباترین آثار پیدا شده در تالار پذیرایی کاخ آپادانا، شیرهایی است که روی کاشی لعاب‌دار با رنگ‌های مختلف نقش شده است. 

- تپه مسجد سلیمان
تپه مسجد سلیمان واقع در نزدیکی مسجد سلیمان کنونی، سابقاً مسکن امرا و سلاطین بوده و سه ایوان در این محل دیده می‌شود. از نظر گیرشمن این منطقه آثار باقی مانده از دوران هخامنشی‌هاست. که بدعتی در نجد ایران به شمار می‌رود و تنها در ناحیه اورارتو از این نوع سبک ساختمان‌سازی وجود دارد. 

بردنشانده
بنای دیگری مشابه بنای تپه مسجد سلیمان به نام «بردنشانده» وجود دارد. گیرشمن این دو بنا را به همراه بنای پاسارگاد، اسلاف تپة تخت جمشید می‌داند. البته قابل ذکر است که آندره گدار این دو مکان را متعلق به دورة اشکانی‌ها می‌داند. 

سرزمین بختیاری در دوره اشکانی
خوزستان و سرزمین بختیاری در زمان سلطنت مهرداد اول (171-138 ق. م) ، تحت حکومت اشکانیان درآمد. درباره دین و اعتقادات مذهبی در دوره‌های مقدونی و اشکانی اطلاع چندانی در دست نیست، اما آنگونه که از شواهد بر می‌آید، تثلیث اهورا مزدا ـ مهر ـ ناهید که در روزگار هخامنشیان پرستش می‌شد در زمان پارتیان نیز مورد توجه بوده است. ناهید معادل پارسی «الهه نانا» یِ عیلامی است که پرستش آن هنوز ادامه داشت. در گورستان‌های کشف شده از دوران اشکانی مردگان با لوازم تدفین در تابوت‌های سفالین دفن شده بودند. این مسأله نشان دهندة این مطلب است که در این دوره هنوز کیش زرتشت مذهبی رسمی نبوده است. زیرا رسم زرتشتیان در مورد دفن مردگان به این صورت بوده که کالبد مرده را طعمه جانوران و پرندگان می-ساختند و آن را به خاک نمی‌سپردند. 

همچنین در دوره پارتیان، خرم آباد لرستان یکی از مراکز بزرگ و عمده مهرپرستی بوده است. در حال حاضر در جنوب غربی شهرستان خرم آباد آثاری از دوران مهر پرستی به چشم می‌خورد. در درة مشهور به «بابا عباسی» در کنار سفید کوه دخمه‌ای بر سینة این کوه وجود دارد که یادگار دوران مهرپرستی ایرانیان است. این دخمه دارای چند ستون و چهار دیوار می‌باشد. مردم این منطقه، این دخمه را که مدعی‌اند قبری در آن وجود دارد، به مقبرة «بابا عباسی» می‌شناسند. مردم بر اساس اعتقادات کهنی که دارند، نذوری از قبیل مهره‌ای رنگارنگ و. . . تقدیم می‌کنند و دخیل می‌شوند، هر چند اثری از قبر در این دخمه مشاهده نمی‌شود، اما باور عامه آن نواحی بر این است که «بابا عباسی» در این مکان مدفون است. روی این اصل می‌توان گفت که این اعتقاد کهن و احترام به این دخمه از یک اعتقاد کهن مهرپرستی به یادگار مانده است، زیرا تا زمان اشکانیان دخمه‌ها و معابد مهرپرستی رونق داشتند. 

علاوه بر اینها در دورة اشکانی آئین یهود هم در ایران نفوذ محدودی داشت. در شهر شوش، یهودیان سکونت داشتند و در آزادی کامل به سر می‌بردند. همچنین با ظهور حضرت عیسی در زمان سلطنت مهرداد چهارم، مسیحیت در خوزستان نیز وارد شد و دیرهای متعددی در این سرزمین بنا شد. 

آثار باقی مانده از دوره اشکانی در سرزمین بختیاری
1- از مهمترین آثار این دوره مجسمة بزرگ مفرغی است که در درة شمی به دست آمده است. پرستشگاهی که این تندیس در آن پیدا شده نزدیک مال امیر (ایذه) قرار دارد. 
2- اثر تاریخی دیگری که از دوره اشکانی بدست آمده نقش برجسته‌ای است که در شوش کشف شده و در آن اردوان پنجم اشکانی نشان داده شده است که به شهربان شوش حلقه یا تاجی را عطا می‌کند. 
3- آندره گدار از سه منطقه با عنوان پرستشگاه‌های اشکانی یاد می‌کند. برد نشانده، تپه مسجد سلیمان، صفه مسجد سلیمان که از این میان بر اساس تحقیقاتی که گیرشمن بر روی این مکان‌ها انجام داده به این نتیجه رسیده که برد نشانده و تپه مسجد سلیمان از جمله آثار باقی مانده از دوران اولیه هخامنشی ـ پارسوماش هستند اما در مورد مکان سوم آندره گدار همچنین این مکان را که در چهل کیلومتری مسجد سلیمان واقع است و مرکب از صفحه‌ای مستطیل شکل است که پلکان پهنی به آن راه می‌دهد و روی آن سکوی چهارگوشی است که جای عبادت یا قربانی است، یک اثر متعلق به دوران اشکانی می‌داند. 

سرزمین بختیاری در دوره ساسانیان
پس از فروپاشی دولت اشکانی سرزمین بختیاری نیز به تصرف سلسله ساسانی درآمد. با آغاز کار سلسله ساسانی، دین زرتشت نیز رسمیت یافت. وجود آتشکده‌های فراوان در سراسر ایران و از جمله در سرزمین بختیاری نشان دهندة نفوذ دین زرتشت است. در سال‌های اخیر در بسیاری از ویرانه‌های آتشکده‌های ایران تحقیقات علمی به عمل آمده است، که از آن جمله ویرانه‌های آتشگاهی بسیار معروف در بالای تپه‌ای در نزدیکی اصفهان است. معمولاً ساختمان آتشکده‌ها عبارت از بنای گنبدداری به همراه ابنیه اضافی دیگر در اطراف آن بوده است. برخی از این آتشکده‌ها خصوصاً در شهر اصفهان و خوزستان تا قرن چهارم هجری برپا بوده‌اند. از جمله آتشکده‌ای که در ایذه وجود داشت و تا زمان هارون الرشید عباسی فعال بوده است. 

با توجه به مطالب این فصل می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که از آنجا که سرزمین بختیاری نیز در طی دوره‌های مختلف تحت نفوذ و سلطه همین حکومت‌ها بوده است، پس قاعدتاً با ایجاد هرگونه تغییر و تحول در عقاید مذهبی این حکومت‌ها، سرزمین بختیاری نیز تحت تأثیر قرار می‌گرفته است. اگرچه با وجود ایجاد تحولات فراوان در عقاید مذهبی، یادگارهایی از این اعتقادات همچنان در بین اقوام مختلف از جمله بختیاری‌ها دیده می‌شود. احترام و حتی گاهی سوگند یاد کردن به نیروهای طبیعت مثل درختان، آتش، آب، آفتاب و. . . از این قبیل اعتقادات در بین بختیاری‌ها به شمار می‌روند.

تاریخ: 1396/12/03
بازدید: 711

مجتمع تفریحی گرداب بن

مجتمع تفریحی گرداب بن

در ایام تعطیلات عید سعید فطر مسافران زیادی با سفر به شهرستان بن از جاذبه تفریحی گرداب بن بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ گرداب بن، با فضایی سرسبز و زیبا پذیرایی هزاران گردشگر از نقاط مختلف استان و کشور در ایام تعطیلات عید سعید فطر بود.

پیشینه آبگیر گرداب بن:

درزمان های دور با کاهش آب چشمه خروشان گرداب بن ، زمین اطراف این چشمه به باتلاق و چمن زار تبدیل می شود، که کشاورزان آن زمان محصولات زراعی و خرمن های خود را در زمین فعلی گرداب بن روی چمن زار خرد می کردند و دانه را از کاه جدا می نمودند. چون زمین چمن زار باعث می شد که دانه و کاه با خاک قاطی نگردد و خرمن تمیزی به دست آید. و همچنین به علت وجود چرای مناسب در این مکان برای چرای دامها استفاده می شده است.

شهرداری وقت آن زمان اقدام به کندن وگود برداری این زمین می کند که ارتفاع این آبگیر تا ده متر می رسد. و پس از گذشت زمان به شکل کنونی در آمده است که اکنون آب این چشمه در این آبگیر جمع می شود .

بعدها دوباره شهرداری شهر بن با همکاری جهاد سازندگی آبگیر دوم این چشمه را احداث کرد که سرریز آبگیر اول به آبگیر دوم می ریزد . که شهرداری بن از آب آبگیر دوم برای آبیاری فضای سبز این مجموعه رفاهی ، تفریحی استفاده می کند.

فضای گردشگری گرداب بن که دارای امکانات رفاهی می باشد حدود 40 هکتار می باشد و با توجه به وسعت زمین تا 100 هکتار قابل توسعه و جذب سرمایه است.

گرداب بن از میراث طبیعی و ملی است که با شماره ثبت ۲۰۱۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی کشور ثبت شده است.

امکانات رفاهی و تفریحی گرداب بن:

مجتمع گردشگری گرداب بن در سال 1389 از طرف هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی گردید.

در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای رفاه مردم و مسافران در اطراف گرداب بن صورت گرفته است. جاده دسترسی مناسب ، نزدیکی به شهر ، نزدیکی به جایگاه CNG و پمپ بنزین ، برخورداری از امکانات رفاهی ، وجود مکان های اسکان مسافر، آلاچیق و سکوی نشیمن، ، کمپ قایق رانی و گروه های قایق سواری موتوری و رکابی، کالسکه سواری ، پارکینگ، و مناظر طبیعی (ترکیبی از کوه، آبگیر، چشمه سار و سایه سار درختان) از جمله مزیت های این کانون گردشگری می باشد.

عکس: جعفر نادری

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

گرداب بن در تعطیلات عیدسعید فطر

 

 

 

 

تاریخ: 1396/12/03
بازدید: 814

جاذبه های توریستی و گردشگری کوهرنگ در شهرکرد

جاذبه های توریستی و گردشگری کوهرنگ در شهرکرد

در منظقه کوهرنگ بختياري چهارمحال، گردشگران مي توانند از مناظر طبيعي دشت لاله هاي واژگون، تونل کوهرنگ، چشمه ديمه، چشمه کوهرنگ، فضاها و سکونت گاه هاي عشايري، ارتفاعات زردکوه بختياري، پيست اسکي چلگرد، غار يخي چما، آبشار شيخ علي خان، روستاي شگفت انگيز سرآقا سيد، جنگل هاي بازفت، ايلراه پلکاني و پل خدا آفرين ديدن کنند.به گزارش فارس از شهرکرد، استان چهارمحال و بختياري در قلمرو مرکزي رشته کوه هاي زاگرس قرار دارد و داراي هفت شهرستان مشتمل بر شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، اردل، کيار و کوهرنگ است. چهارمحال و بختياري ديار دلاور مردمان اصيل و نجيب و سرزمين چشمه هاي پرآب، رودهاي خروشان و لاله هاي واژگون زيباي خفته در زاگرس است. اين منطقه به دليل تنوع آب و هوايي و نواحي هم جوار، وسعت ناهمواري ها و تغييرات بسيار شديد ارتفاع از شرايط اقليمي گوناگون و متنوعي برخوردار است که خود باعث شده تا اين استان را از جاذبه هاي طبيعي، تاريخي، اجتماعي و فرهنگي بسيار غني و مهمي برخوردار سازد. جنگل ها، مراتع، آبشارها، تالاب ها، چشمه ها و رودخانه هاي زيادي در سطح استان پراکنده هستند که هر يک از آنها مناظر بديع و دلپذيري را بوجود آورده اند، پيوند آب با مناظر طبيعي دره، سبزه زار و اقليم مناسب آبشارهاي زيبايي همچون آبشار شيخ علي خان، دره عشق، تنگ زندان، آتشگاه همراه با تنوع گونه هاي گياهي و جانوري به اين استان سرسبز جلوه و اهميت خاصي بخشيده است. چهارمحال و بختياري سرچشمه سه  رود پرآب زاينده رود، کارون و دز با چشمه سارهاي پرآب و دشت ها و دامنه هاي سرسبز و خرم، داراي توانمندي هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري وافري است، در اينجا به معرفي يکي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان کوهرنگ که فقط مي تواند در ارديبهشت ماه از علاقمندان به طبيعت پذيرايي کند، مي پردازيم: شهرستان کوهرنگ بختياري با مرکزيت شهر چلگرد به دليل داشتن جاذبه هاي طبيعي يک شهرستان توريستي، سياحتي، عشايري و ورزشي محسوب مي شود. در اين منطقه گردشگران مي توانند از مناظر طبيعي تونل کوهرنگ، چشمه ديمه، چشمه کوهرنگ، دشت لاله هاي واژگون، فضاها و سکونت گاه هاي عشايري، ارتفاعات زردکوه بختياري، پيست اسکي چلگرد، غار يخي چما، آبشار شيخ علي خان، روستاي شگفت انگيز سرآقا سيد، جنگل هاي بازفت، ايلراه پلکاني و پل خدا آفرين ديدن کنند. بي ترديد اگر در شهرستان توريستي کوهرنگ سرمايه گذاري مناسبي انجام گيرد، اين شهرستان مي تواند مکاني مناسب براي جذب توريست هايي از داخل و خارج باشد. زيرا داراي شرايط خاصي از نظر آب و هوايي است به طوريکه در فصول مختلف سال پذيراي گردشگران است. در فصل زمستان بارش برف در ارتفاعات زردکوه به بيش از 15 متر مي رسد که باعث بوجود آمدن يخچال هاي دائمي شده است. وجود اين مقدار برف در فصل زمستان باعث شده تا اشخاص زيادي از شهرهاي مختلف براي اسکي کردن به کوهرنگ سفر کنند، همچنين وجود دشت لاله هاي واژگون در اين منطقه باعث شده تا در ارديبهشت ماه هر سال هزاران نفر به کوهرنگ سفر کنند، اين دشت زير پوششي رنگارنگ از لاله هاي سرخ رنگ و زرد رنگ و واژگون، در دوازده کيلومتري چلگرد و در نزديکي روستاي بنواستکي کوهرنگ آرميده است. هواي لطيف، سبک و پاک دشت و پوشش گياهي بسيار غني و ارزشمند آن چشم و دل هر بيننده را مي نوازد. متاسفانه مسافراني که به ديدن اين لاله ها مي آيند، بدون توجه به اين همه زيبايي، لاله هاي نجيب و سر به پايين افکنده را از ريشه کنده و با خود به عنوان يادگاري مي برند که اگر اين کار ادامه پيدا کند و براي حفظ و نگهداري لاله ها اقدامي صورت نگيرد، تنها و تنها شاهد مرگ لاله ها خواهيم بود و هر ساله مي بينيم که از تعداد آنها و وسعت دشت کاسته مي شود. با اينکه محيط زيست براي حفظ و نگهداري دشت لاله هاي واژگون اجازه عبور به عشاير را به اين منطقه نمي دهند اما گردشگران بدون آگاهي آنها را از بين مي برند و هنوز در اين راستا هيچگونه فرهنگ سازي مناسبي انجام نشده است. اگر آژانس هايي که مسافران را از نقاط مختلف کشور به دشت لاله هاي واژگون و يا نقاط ديدني ديگر مي برند در مورد هر جاذبه آگاهي هاي لازم را بدهند و آنها را تشويق کنند که به جاي از ريشه درآوردن لاله ها و از بين بردن، آنها را تماشا کنند و لذت ببرند، بي شک اين دشت تا سال هاي سال، پذيراي همگان خواهد بود و پايدار با شکوه مي ماند تا نسل هاي آينده نيز از مناظر فريبنده آن لذت ببرند. وقتي که بهار، قامت عروس طبيعت را به ديبايي از سبزه، شقايق و لاله هاي واژگون پوشاند و شميم آويشن، کرفس و انگبين بر آن فشاند، بياييد تا دوشادوش آنان، کوله بار صفا و سادگي را بر دوش کشيده و به راه بيافتيم، از خروش و تلاش کارون و زاينده رود ايمان به هدف بالندگي و زايندگي را بياموزيم و بگذازيم دشت لاله هاي سرخ و زردرنگ و واژگون براي آينده فرزندانمان باقي بماند.

تاریخ: 1396/10/08
بازدید: 647

انواع دانه قهوه

انواع دانه قهوه :

به طور کلی ۳ نژاد گیاه قهوه وجود داره
۱- Robusta ( روبوستا )
۲- arabica ( عربیکا )
۳-liberica
نوع سوم . چیز کمیابی هست و البته چیز خاصی هم نیست . تمامی دانه قهوه های دنیا یا روبوستا هستند
یا عربیکا که این ۲ دارای چند تفاوت هستد . قهوه عربیکا دارای طعم و بوی خوبی هست اما روبوستا
طعم و بوی جالبی نداره بجاش کافئینش خیلی زیاده . برای همین همیشه از ترکیب این دو استفاده میشه
. قهوه وقتی از درختش چیده میشه یک دانه قرمز روشن به اندازه یک آلبالو

معرفی و تشخیص بهترین قهوه ها
(نمونه یک درخت عربیکا )

 

که دانه قهوه از داخلش خارج میشه دانه قهوه ابتدا سبز/زرد بعد این دانه ها رو نسبت
به سایزشون دسته بندی می کنند و بعد از اون اونو برشته می کنند مقدار برشته کردن
این دانه در نوع های مختلف قهوه متفاوته برای مثال قهوه اسپرسو بیشترین زمان رو
نسبت به قهوه های دیگه میبره

تشخیص نوع روبوستا از عربیکا
تشخیص این دو نوع ساده است اگر قبل از برشته شدن دانه باشه مثل عکس زیر

معرفی و تشخیص بهترین قهوه ها

دانه های روبوستا گرد تر از عربیکا هستند .
دانه های عربیکا قد بلند تری از روبوستا دارند
خط وسط دانه های روبوستا به طرف تیره میرود
خط وسط دانه های عربیکا به سفید میرود و کمی سایه رنگ آبی در آن دیده میشود

اگر این دانه ها برشته شده باشند
(در تصویر زیر نوع اسپرسو که بیشترین حد برشتگی در قهوه ها است)

معرفی و تشخیص بهترین قهوه ها

قهوه های روبوستا روشن تر هستند . می توانید یکی از آنها را بخورید . به راحتی
متوجه طعم تلخ عربیکا نسبت به روبوستا می شوید

تاریخ: 1396/10/04
بازدید: 405


        صفحه: 1 از  1